fattoria-lombardo-1300x731

Till Sicilien för Vin & Bar-Journalen

Samarbete gör den lille odlaren större

Som ensam vinodlare med en egen liten vingård hade det varit svårt att klara de sicilianska odlingsmarkernas utmaningar, men om man odlade, producerade och sålde vin tillsammans skulle det kunna vara möjligt. Det var tanken när en grupp odlare startade den kollektiva vingården Cantine Settesoli i Menfi 1958. Den första skörden kom inte förrän 1965. Allt var nytt och på försök. Det visade sig inte vara så lätt. Inom vinkollektivet provade man en variation av druvor på olika sorters marker, man planerade för en gemensam vinproduktion och det var inte alltid odlarna drog åt samma håll.

Men den kollektiva tanken lever kvar inom företaget och har med åren blivit företagets styrka. Vinodlaren är en del av Settesolis ”community”, med det svenska språkets brist på mångtydiga ord, får vi använda tre; grupp, samhälle och gemenskap. Men trots det är det alltid den enskilda vinodlaren som är utgångspunkten, inte kollektivet:

”Tanken om gemenskap och den nära kontakten med den enskilda vinodlaren skiljer oss från andra vinföretag. Det gör också den sicilianska kulturen och traditionen som påverkar allt vi gör. På en ö får man lära sig att hitta ett eget sätt att leva, fast det kan vara svårt ibland”, säger Salvatore Li Petri, vd för Cantine Settesoli.

Salvatore är själv vinodlare, och har varit verksam i företaget i decennier. Med en särskild känsla för de enskilda vinböndernas rättigheter har han lett utvecklingen av den kooperativa vin­gården till ett professionellt vinföretag.

”Hemligheten till Settesolis framgång är att vi har utarbetat ett system som gör vinodlingen, produktionen av vin och försäljningen effektiv och lönsam. Om alla vinodlare hade odlat precis vad de ville, så hade det blivit kaos. Vi bestämmer inför varje säsong vilka vinbönder som ska odla vad, så att vi kan ta fram vin som det finns efterfrågan på. Vårt vin går bra i bland annat England och Sverige”, säger han.

Salvatore får det att låta enkelt, men förändringsarbetet på Sicilien måste ha kostat på. Nio av tio odlare har varit positiva till förändringen, men inte alla. De som odlar vin åt Settesoli idag skriver alla under på Settesolis devis: Picoli viticoltori di un grande vigneto – små vinodlare och en stor vingård.

Det är sympatisk devis, som utgår ifrån att individen är större än kollektivet, men att man når längre om man samarbetar. Det måste man göra om man bor på en ö som Sicilien. Vinföretaget är också en viktig del av lokalsamhället. Omkring 70 procent av de 5 000 familjerna i distriktet Agrigento, som utgörs av Menfi, Montevago och Santa Margherita de Belice, är på ett eller annat sätt involverade i Settesolis odling av vin och vinproduktion.

En av dem är Linda Alesi, anställd på Settesolis informationsavdelning, men också en passionerad vinbonde, precis som pappa och farfar. Hon har växt upp i trakten, och för tio år sedan investerade hon i en egen vinodling. Hennes egen vingård är en hektar stor, och ligger helt nära havet vid Lido Fiori, där de gröna sicilianska kullarna planar ut innan Medelhavet tar vid:

”Min mark ligger vid havet, där det är som hetast på somrarna. Jag driver vinodlingen själv, och det är ett hårt arbete, inte minst för en kvinna. Traditionellt sett utförs arbetet på vingårdarna av män, men det blir allt fler kvinnor som odlar vin åt Settesoli. Det är också många unga och välutbildade personer som återvänder till trakten och investerar i egna vingårdar. Det är spännande att vara en del av den nya generationen vinodlare.”

Under vistelsen talar Linda för företaget och 2 000 odlare. Det är inte alla på vinföretaget som pratar engelska. Hon talar engelska på italienskt sätt. Snabbt och mångordigt i ett flöde. Det går inte att ta miste på att hon verkligen brinner för att tala om vin och trakten som hon bor i:

”Jag älskar det här landskapet. Det är så vackert här. Här vill jag leva och arbeta.”

Cantine Settesoli har ett ambitiöst forskningsprogram. Även om vinföretaget delvis arbetar med traditionella metoder, så är man på Settesoli också måna om att investera i modern teknik och arbeta med innovation när det gäller att testa olika druvor och blandningar i sökandet efter nya viner. Mångfald och variation är ledorden.

Vinföretaget gör vin av typiska druvor för medelhavet, som grecanico, inzolia och nero d’avola, och internationella druvor som har importerats till Sicilien, till exempel cabernet sauvignon, syrah, chardonnay och pino grigio, men också innovativa blandningar som sauvignon blanc med alicante bouschet, som har gett ett bra resultat. Vinet marknadsförs och säljs i Italien och utomlands under varumärkena Settesoli och Inycon, via storskaliga distributörer. Mandrarossa är varumärket med högklassiga viner i mindre upplagor.

Salvatore di Luca tror att en satsning på inhemska druvor kan löna sig i framtiden. Och han är också övertygad om att exporten kan öka ytterligare. Settesoli har bestämt sig för att satsa ordentligt på ökad export. Vinföretaget har engagerat en ny exportchef från England som har erfarenheter från ett globalt arbete, och Sara Valeri, exportansvarig för Norden, har anställts för en månad sedan. Hon har erfarenhet från andra vinproducenter, senast i Toscana:

”Sicilianska viner har gått från massproduktion till kvalitetsvin. Och det är det som efterfrågas. Vi kommer att öka exporten under de närmaste åren. Settesolis satsning på kvalitet är riktig och trovärdig”, säger hon.

Sara är ett av flera exempel på drivande unga kvinnor som är brickor i det globala spelet i vinvärlden. Hon är välutbildad, talar både italienska och engelska, och vill mycket. Det är en viktigt del av en möjlig framgång. Och med siciliansk passion för vin är allt möjligt.

Publicerad i Vin & Bar-Journalen, nr 4 2016. Till magasinet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>