På uppdrag av branschtidningen Färg, möbler och interiör besöker jag butiker i en av Sveriges hetaste branscher och möter drivna människor som vill göra intryck på sina kunder och förstår att goda relationer både är trevligt och lönar sig. Genom ett kunnigt och vänligt bemötande når de fram till människor. Under nästa år ska jag resa land och rike runt och rapportera om mina upplevelser. För en tid sedan tjuvstartade jag turnén med ett besök i Norrköping på Colorama, som började med Weydes färgfirma från 1907 och som mest hade fjorton butiker i staden. Jag besökte också Sunita Galosso på Newports butik i Linköping. Det var ett inspirerande möte, där gränslös service visade sig vara mer än ord.
Gränslös service
Inredning handlar om drömmar. Sinnebilden av avslappnad lyx och ständig sommar på den amerikanska östkusten förknippas med staden Newport på Rhode Island, vars befolkning långsamt minskar och i dag uppgår till drygt 24 000 invånare. Staden vid havet mellan Boston och New York kallas omväxlande Världens seglarhuvudstad och Amerikas societetshuvudstad.
Man kan lätt förledas att tro att Newport är en importframgång från USA. Varumärket andas A-m-e-r-i-ka. Men Newport är ett svenskt företag som driver och utvecklar ett livsstilsvarumärke med tidlös och klassisk design med inspiration från USA:s östkust. Ingenting är så levande i inredningssammanhang som bilden av en dröm. Företaget designar, marknadsför och säljer livsstilsprodukter i form av hemtextilier, kläder och föremål positionerade i det högre kvalitetssortimentet under namnet Newport Collection.
Inredningsföretaget har också ett växande antal butiker. Här hittar man ett handplockat utbud av vackra möbler och spännande inredning från världens alla hörn. Många av produkterna finns i ett fåtal exemplar och butikerna får in nyheter varje vecka. Det är en levande mix av personligt utvalda möbler och inredning. Det gör det till en upplevelse att gå in i en Newport-butik, vare sig den ligger i Sveriges lyxigaste varuhus, vid Bromma flygplats eller i centrala köpcentrum i Norrköping, Linköping och Västerås. Flaggskeppet är den välbesökta butiken på NK i Stockholm, som i våras utökades med ett nytt koncept i anslutning till den befintliga butiken, där man presenterar miljöer med möbler och inredning från leverantören Artwood. Newports totala butiksyta på NK uppgår i dag till 920 kvadratmeter.
Möbler och inredningsprylar är ofta handplockade av vd:n och ägaren av Newport, Bo-Wilhelm Horndahl, och hans närmaste team. Det gäller att sticka ut:
”Möblerna och föremålen som vi säljer finns bara i små upplagor. Vi söker det lilla extra, det som ingen annan har. När vi säger att vi bara har tre exemplar av något blir kunderna mycket intresserade. I dag vill man skapa sin egen identitet i hemmet och skapa en personlig inredning som är unik. I dag är allt tillåtet. Allt går att blanda”, säger Sunita Galosso.
Sunita är butikschef för den lilla ursprungsbutiken i Norrköping, men ansvarar för närvarande också för den nya större butiken i Linköping. Butiken som öppnades för två år sedan ligger en trappa upp i köpcentrumet Gränden i Linköping.
Det är som att stiga in i en sagovärld med olika rum i den öppna planlösningen. Lokalen på 450 kvadratmeter är fylld av vackra möbler och inredningsföremål. Inredningen i butiken är på gränsen till överlastad, men ändå välbalanserad, ledig och smakfull. Här finns öar av möbler och föremål. En gruppering består av vackert ”slitna” skinnmöbler med soffbord av mörkt trä och mjuka kuddar i olika färger. Över ryggstödet på en fåtölj hänger en egenproducerad grå pläd som är så mjuk att det inte går att låta bli att smeka den med handen när man går förbi. Det är taktil marknadsföring när den är som bäst. Här och var står ljusstakar och föremål av mässing, som är inne igen efter många års bortovaro på inredningmarknaden.
Känslan av lyx som finns i Newports butik kombineras med en uppriktig vilja till folklighet:
”Vi vill att alla ska känna sig välkomna hit. Det är inte i alla ’lyxiga’ butiker som kunder möts av ett hej när de kommer. Här tar vi emot alla kunder. Vi behandlar alla lika. I butiker är service A och O. Det personliga mottagandet är viktigast av allt. När vi lyssnar på kunderna lär vi oss vad de gillar och drömmer om.”
Det goda lyssnandet leder också till nya affärer. Kundernas önskemål och behov påverkar sortimentet av produkter från externa leverantörer. Allt handplockas och väljs ut med omsorg. Då blir kunderna medskapande i processen att välja utbud. Det gör att kunderna kommer tillbaka för att handla mer.
Det individuella bemötandet har inte några gränser. För en tid sedan var det en kund som sökte ett speciellt bord med marmorskiva som Newport inte hade. Inte i någon av de fysiska butikerna. Inte heller i den tjocka papperskatalogen eller i den fullmatade digitala butiken. Då sökte och hittade personalen bordet som passade kundens beskrivning. Allt är möjligt i en verksamhet där kundrelationerna verkligen spelar roll:
”Vi hjälper alltid kunden att hitta det han eller hon söker. Vi kan produkterna och marknaden, har känsla för trenderna och vi har en bred kunskap inom området. Och vi är passionerade.”
Det går inte att ta miste på Sunitas passion för inredning och möbler, men det är en ny kärlek som har väckts under det senaste året. I åtta år var det kläder och mode som gällde. Då jobbade hon för Boomerang i Norrköping. Det är ett stort och välskött företag som har strikta regler att följa. Hon gillade det. I det entreprenörsdrivna Newport händer det nya saker hela tiden. Det var chockartat i början, berättar Sunita, men hon vande sig snabbt och kan inte få nog av inredning och Newport i dag. Hon har hittat hem, menar hon. Nu får Sunita också möjlighet att bidra med ordning och reda till det växande Newport som har en påhittigt och impulsiv vd:
”Vår chef är en källa till inspiration. Han har hela tiden nya idéer. Nu har vi julkampanj i alla butiker. Det har vi haft länge i butiken på NK i Stockholm. ’Det borde funka här också’, sa han och åkte ner till Tyskland och letade reda på några vackra gamla koffertar som vi har inrett butiken med. Nu står också en riktig släde här. Det ger en skön julstämning i butiken.”
Det personliga bemötandet och känslan av lyx får kunderna uppleva i butiken på vardagarna och helgerna. Den gråaste dag får ett gyllene skimmer över sig efter ett besök i en Newport-butik. Kärnan i företagets erbjudande är att få kunderna att känna sig lyxiga, menar Sunita. Det behöver inte alltid kosta mycket pengar för att få det att se lyxigt ut i hemmet. Även om en del av möblerna är lite dyra, finns det alltid något man kan få med sig hem.
Ett exempel är Newports bäddset, som är höstens supererbjudande, och ger en lyxig känsla till ett hyggligt pris. Priset är satt för att vara konkurrenskraftigt och höstaktiviteten bidrar till att lyfta fram produkter i den egna serien Newport Collection, där det förutom sköna sängkläder ingår morgonrockar, kuddar och handdukar. Men i det egna sortimentet finns också lyxprodukter utöver det vanliga, bland annat munblåsta ”whiskey on the rocks”-glas i klar kristall som är slipade och polerade för hand. Kristallglasen ingår i serien JFK, namngiven efter den amerikanske presidenten.
Ett annat exempel är kundeventen som Newport genomför i flera av butikerna två gånger om året. I dagarna stundar det festligheter i både Linköping och Norrköping. De populära kundkvällarna är högt uppskattade bland kunderna. Och alla hjälper till med eventen. På bjudningarna deltar både administratörer och it-personal från Stockholm som reser söderut och klär upp sig för kunna vara med och bidra till en upplevelse som kunderna sent ska glömma. Newport arrangerar också mindre event för grupper och företags personal. Den typen av marknadsföringsaktiviteter har Sunita erfarenheter av från åren i klädbutik. Det behöver inte vara dyrt för att nå fram till sina kunder, menar hon.
Den växande inredningstrenden och den starka internethandeln i Sverige har bidragit till en bra utveckling för Newport. Företaget satsar på att öppna fler butiker i Sverige och på att stärka positionen på e-handelsmarknaden inom heminredning. Den satsningen ger eko i de fysiska butikerna och Sunita känner av att det går bra för Newport.
”I och med att vi blir fler och fler butiker växer och stärks varumärket och butiksnamnet. Webbshoppen har varit starkt bidragande och vi har snabbt blivit ett erkänt namn i inredningskretsar och är väl ansedda inredare. Vi är också populära i sociala medier. Det finns flera bra bloggare inom inredning i dag. Det är inspirerande.”
Det ligger något i vad Sunita säger. Vi har länge uttryckt oss med kläder och med åren har det blivit allt mer viktigt att vi klär oss på ett personligt sätt. Nu har trenden kommit till hemmet. Vi uttrycker oss genom att klä hemmet i nya färger och former. På det sättet uttrycker vi vår personlighet och vår stil som ingen annan har.
Artikeln är publicerad i Färg, möbler & interiör, nr 5 2016. Foto: Anders Ström.